onsdag 17 augusti 2011

UE?

En annan sak som jag hittade på Holken i lördags är den här snyggingen.
Den låg nerslängd i en låda med bråte, alldeles skitig och dan.
40;- ville han ha, så jag prutade ner den till 30;-.
Under all smuts var den helt intakt, inte en nagg och med en härlig gräddvit ton.
Jag har försökt luska reda på ursprunget, med har inte hittat något.
Tycker det ser ut som en Upsala-Ekeby, vad tror ni?

Uppdatering:
Ja, det är antingen "Örjan" eller "Glory", som jag tror vi fastställde till att vara varumärken som UE-keramiken såldes under på EPA och Åhléns. Vad gäller nummerserierna så vet jag inte om vi fastställt något, det är nog någon form av löpnummer. Om man kikar på Grödinge antiks hemsida eller i UE-boken så kan man se att det finns många luckor i listorna. Detta beror på att inga kompletta fabriksförteckningar finns, många av föremålen saknas i listorna, en hel del andra i dessa listor är producerade av andra företag som Rörstrand och Bo Fajans med fler...


-Tack Herr Movarp!



Före:


Efter:



8 kommentarer:

  1. Vilket fynd, superfin! Påminner om någon typ av frökapsel. Coolt!

    SvaraRadera
  2. Kul! Jag har en exakt lika vas, men under min står det 10/2299 och ett z under.
    En kompis har en likadan med etiketten kvar, på den står det Örjan. Jag tror att Porslinsbloggen har skrivit att Upsala Ekeby har kanske gjort saker åt "örjan"
    Den känns väldigt mycket som Ekeby i alla fall tycker jag!

    SvaraRadera
  3. Loppistan: ja, de liknar faktiskt en frökapsel nu när du säger det! :)

    Fru Ekeby: Tack för din kommentar, jättebra info! :) Och kul att hitta till din blogg också! Dessvärre kan jag inte kommentera dina inlägg. :(

    SvaraRadera
  4. Vilket härligt fynd, väldans fin :)

    SvaraRadera
  5. Jättesnygg! Jag har också en vas som känns väldigt Ekeby men som inte är märkt annat än med någon udda siffra. Lite frustrerande att man inte kan ta reda å var de kommer ifrån...

    SvaraRadera
  6. jag skulle med absolut också säga att den är från UE. jag har också grejer som känns väldigt UE, men inte är märkta. det är nog en 30/40-talare, förresten. :)

    SvaraRadera
  7. Tack för hjälpen allihopa, jättekul att ni vill hjälpa till! :)

    SvaraRadera
  8. Ja, det är antingen "Örjan" eller "Glory", som jag tror vi fastställde till att vara varumärken som UE-keramiken såldes under på EPA och Åhléns. Vad gäller nummerserierna så vet jag inte om vi fastställt något, det är nog någon form av löpnummer. Om man kikar på Grödinge antiks hemsida eller i UE-boken så kan man se att det finns många luckor i listorna. Detta beror på att inga kompletta fabriksförteckningar finns, många av föremålen saknas i listorna, en hel del andra i dessa listor är producerade av andra företag som Rörstrand och Bo Fajans med fler...

    SvaraRadera